Vědci objevili střevní bakterie, které mohou pomoci chránit před autismem a ADHD

Foto: Shutterstock

Úvod do výzkumu

Vědci nedávno objevili překvapující spojení mezi nejranější biologickou programací dítěte, střevním mikrobiomem a pozdějším vývojem mozku. Studie publikovaná v časopise Cell Press Blue naznačuje, že epigenetické změny přítomné při narození mohou ovlivnit, jak se střevní bakterie vyvíjejí během dětství. Výzkum také našel souvislosti mezi specifickými epigenetickými vzory, určitými střevními mikroby a známkami autismu a poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) ve věku tří let.

Autor původního článku: redakce

Jak raná biologie ovlivňuje vývoj

První roky života jsou kritickým obdobím pro vývoj mozku a zrání imunitního systému. Předchozí výzkumy ukázaly, že epigenetika a střevní mikrobiom mohou každý ovlivnit dlouhodobé zdraví, ale vědci měli omezené porozumění tomu, jak tyto dva systémy interagují během raného života. „Chtěli jsme zjistit, jak epigenom a mikrobiom interagují v raném životě a zda jejich interakce může ovlivnit riziko dítěte rozvoje neurovývojových poruch jako ASD a ADHD,“ říká spoluautor a výzkumník veřejného zdraví Hein Min Tun z Čínské univerzity v Hongkongu.

Faktory ovlivňující střevní mikrobiom kojenců

Výzkumníci zjistili, že několik faktorů bylo spojeno s epigenetickými vzory při narození, včetně způsobu porodu, délky těhotenství, přítomnosti starších sourozenců a alergií matky. Zajímavé je, že střevní mikrobiomy rodičů se nezdály ovlivňovat tyto epigenetické změny související s narozením. Vývoj střevního mikrobiomu kojenců byl spojen s jinou sadou faktorů. Způsob porodu, expozice antibiotikům, starší sourozenci a kojení hrály roli při formování komunity mikrobů, která se vyvinula během prvního roku života.

Vztah mezi regulací genů a střevními bakteriemi

Studie také odhalila, že epigenetické vzory přítomné při narození ovlivnily, jak se střevní mikrobiom vyvíjel během dětství. Kojenci, kteří měli vyšší úrovně DNA metylace v určitých genech souvisejících s imunitou, měli tendenci vyvinout méně rozmanité střevní mikrobiomy do 12 měsíců věku. Tyto geny jsou zapojeny do pomoci tělu rozpoznat a reagovat na patogeny.

Střevní mikroby a riziko neurovývojových poruch

Když výzkumníci zkoumali behaviorální výsledky ve věku tří let, zjistili, že známky ASD a ADHD byly spojeny se specifickými kombinacemi epigenetických markerů a střevních mikrobů. Nicméně, nálezy také poukazovaly na potenciálně ochrannou roli určitých bakterií. Děti, které nesly epigenetické vzory spojené s ASD, měly menší pravděpodobnost projevů této poruchy, pokud během dětství získaly Lachnospira pectinoschiza. Podobně děti s epigenetickými vzory spojenými s ADHD měly menší pravděpodobnost projevů této poruchy, pokud během prvního roku získaly Parabacteroides distasonis.

Budoucí možnosti pro probiotika a zdraví mozku

Výzkumníci pokračují ve sledování zúčastněných dětí, aby lépe pochopili, jak rané epigenetické vzory a vývoj mikrobiomu ovlivňují zdraví v pozdějším dětství. Zdůrazňují, že laboratorní studie budou potřebné k potvrzení pozorovaných vztahů mezi střevními bakteriemi a neurovývojem. „Konečným cílem je vyvinout bezpečné, neinvazivní rané intervence, jako jsou specifická probiotika nebo živé bioterapeutika, které by mohly pomoci podporovat zdravý střevní mikrobiom a potenciálně snížit riziko neurovývojových výzev,“ říká první autor a gastroenterolog Siew Chien Ng z Čínské univerzity v Hongkongu.

Podpora a financování studie

Studie byla podpořena InnoHK, vládou Hongkongu, nadací D. H. Chen Foundation a New Cornerstone Science Foundation.

Mohlo by vás zajímat

Původní článek: Scientists discover gut bacteria that may help protect against autism and ADHD

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *