SpaceX provádí testy obří „Hvězdné lodi“: Blíží se další krok v dobývání vesmíru
V testovací oblasti Boca Chica poblíž hranice
s Mexikem připravuje SpaceX v pořadí pátý testovací let plně
integrované lodi Starship. Tedy své 50 metrů vysoké z nerezové
oceli vyrobené „Hvězdné lodi“, kdy je k jejímu vynesení do vesmíru použito
nosné rakety Super Heavy. Výška celého kolosu o průměru 9 metrů tak dosahuje zhruba 121 metrů. Dle
aktuálních zpráv počasí v místě startu přeje. Poslední sdělení firmy indikativně hovoří
o startu v 14:25 hod. našeho času. Přímý přenos na sítí X by SpaceX měla
zahájit asi 30 minut před startem, přinášíme jej níže.
Stejně jako v případě všech vývojových testů je harmonogram
dynamický může se tedy měnit.
Předchozí 4. testovací let měl obrovský úspěch. Po zcela
úspěšném výstupu následovalo vůbec první měkké přistání nosné rakety v Mexickém
zálivu a Starship zvládl brilantní návrat do atmosféry, načež následoval
vlastní přistávací zážeh a šplouchnutí do Indického oceánu.
Pátý letový test Starship bude mít za cíl učinit další krok
k plné a rychlé opakované použitelnosti. Hlavním cílem bude pokusit se o
vůbec první návrat na místo startu. Tedy zachycení nosné rakety Super Heavy tzv.
Mechazillou. Starship by se pak po obletu Země měla vrátit do atmosféry a pokusit se o přistávací
zážeh, jehož cílem bude dopad lodi na cíl v Indickém oceánu. Každopádně Starship
poletí po podobné trajektorii jako při předchozím letovém testu.
Jak uvedla SpaceX, před tímto letovým testem byly provedeny
rozsáhlé modernizace hardwaru a softwaru v raketách Super Heavy, Starship a v
infrastruktuře startovací a záchytné věže na základně Starbase. Inženýři
společnosti SpaceX strávili roky přípravami a měsíce testováním na pokus o
zachycení nosné rakety, přičemž technici věnovali desítky tisíc hodin budování
infrastruktury, aby maximalizovali šance na úspěch. O návrat se má SpaceX
pokusit pouze v případě, že budou vhodné podmínky, potažmo bude zajištěna
bezpečnost. Jinými slovy bezpečnostní systémy SpaceX mohou v případě nepříznivého
vývoje provést nejspíše destrukci. Při návratu Super Heavy pak může být případně
rozhodnuto o přesunutí přistávacího manévru do Mexického zálivu.
Místní se každopádně dočkají zvýšeného ruchu, když vracející
se nosná raketa bude zpomalovat z nadzvukových rychlostí. To bude mít za
následek slyšitelné sonické rázy v okolí přistávací zóny. Obecně platí, že
jediný dopad sonického třesku na osoby v okolí je krátký hluk podobný hromu,
přičemž o velikosti, kterou pozorovatelé pocítí, rozhodují proměnné, jako je
počasí a vzdálenost od místa návratu.
Ke Starship možno závěrem připomenout, že dle SpaceX má být
v budoucnu schopna za pomoci nosné rakety Super Heavy dopravovat náklad minimálně
100 tun na oběžnou dráhu Země, resp. zajišťovat také cesty na Měsíc, Mars
či „jinam“…